Skoro już jest osobny dział "DOKUMENTY" - to zamiast pisać "pytajcie - pomogę" warto chyba byłoby założyć temat: "rejestracja moto z DE - procedury"
Żeby nie było że tylko mącę napiszę o DE i GB bo stamtąd sprowadzałem.
DE:
- wymagane dokumenty od sprzedającego: karta pojazdu (tak zwany brief), dowód rejestracyjny (fahrzeugschein), umowa kupna lub faktura. Jeśli umowa - warto mieć przygotowaną wersję dwujęzyczną - oszczędność na tłumaczeniu.
- co do tłumaczeń - w moim urzędzie akurat panuje zasada że jeśli dokument jest unijny (rubryczki oznaczone literkami i cyferkami zgodnie z dyrektywą a tak jest w niemieckich dokumentach) - tłumaczyć nie trzeba. Zapytajcie o to w swoich urzędach, może zaoszczędzicie na tłumaczu.
- proces rejestracji: są dwie drogi zależnie od tego czy mamy oryginalną tablicę rejestracyjną czy nie. Z niemiec zwykle nie mamy, więc najpierw opiszę tą drogę.
1. Urząd Skarbowy - składamy wniosek Vat-24 o wydanie zaświadczenia o zwolnieniu z obowiązku vat - Vat-25. Koszt wydania 160 zł, płatne w kasie urzędu, u mnie czeka się na wydanie tegoż 5-6 dni
2. Wydział Komunikacji - składamy wniosek o czasową rejestrację w celu odbycia przeglądu technicznego - składamy wszystkie dokumenty oprócz tegoż przeglądu, opłata 37,75, dostajemy czerwone numerki i czasowy dowód.
3. Stacja Kontroli Pojazdów - wieziemy moto na przegląd (jak ktoś chce jechać na kołach - powinien najpierw wykupić ubezpieczenie i później aneksować je na stare numery) - koszt 63 zł. Na przeglądzie od tego roku przebieg pojazdu wpisywany jest w bazę. Szary człowiek ponoć ma mieć do niej dostęp ok. 2016 roku.
4. Wydział Komunikacji - składamy wniosek o rejestrację, zostawiamy zrobiony przegląd i dostajemy stałą tablicę i czasowy dowód ważny miesiąc - koszt 197 zł.
5. Ubezpieczalnia - ja ubezpieczam w PZU, na pełnych zniżkach płacę 90 zł. Co ważne w PZU - zniżki przechodzą na współmałżonka - więc jeśli twój mąż/ żona ma większe zniżki niż ty - poinformuj o tym ubezpieczyciela, powinien naliczyć te większe zniżki
6. Wydział Komunikacji - po jakichś 3 tygodniach idziemy wymienić czasowy dowód na stały, w bonusie otrzymujemy świeżą i pachnącą kartę pojazdu.
Jeśli mamy tablicę rejestracyjną - pomijamy w całości punkt drugi rejestracji z tym że motocykl na badanie techniczne wieziemy na przyczepce/ busem - nie mamy ubezpieczenia.
Przy rejestracji motocykla z GB zmienia się tylko punkt pierwszy. Z koniecznych dokumentów musimy mieć oryginał V5C o raz umowę kupna/ fakturę. Oczywiście żeby być w pełni w zgodzie z prawem/ kodeksem drogowym przy niektórych motocyklach z Wysp konieczna jest wymiana lampy przedniej. (sporo ma reflektory obustronne - szukajcie oznaczenia strzałkami na kloszu)
Zdarzyła mi się sytuacja, że dostałem od sprzedającego... ksero kolorowe V5C - wyłapano to dopiero w Wydziale Komunikacji - wyniknęło to stąd że dawniej w Anglii po sprzedaży pojazdu V5C sprzedający odsyłał do ichniejszego wydziału komunikacji, a z pojazdem przekazywał tylko wąski pasek. Jeśli spotka was coś takiego - można wnioskować o wystawienie przez angielski urząd dokumentu Certificate of Permanent Export który jest wystarczający do rejestracji. Tak zrobiłem i po ok. 5 tygodniach (podają czas oczekiwania 4-6 tygodni) dostałem 2 listy - z tym certyfikatem i z... odesłanym V5C
Podsumowanie kosztów:
1. Vat-25 - 160 zł
2. Tłumaczenia dokumentów (jeśli konieczne) - 50-100 zł
3. czasowa rejestracja (brak tablicy rej.) - 37,75 zł
4. badanie techniczne - 63 zł
5. rejestracja - 197 zł
6. OC - 90-300 zł
Fajnie byłoby, gdyby ktoś opisał jakie dokumenty idą z motocyklem z innych krajów - Belgia, Holandia, Francja, Włochy, Szwajcaria. Z tego co wiem (ale nie przerabiałem tego) np. We Włoszech nie da się kupić motocykla "zdalnie" bo trzeba osobiście wyrobić dokumenty eksportowe. We Francji (też ze słyszenia) często zdarza się że wtykają kopie zamiast oryginalnych dokumentów.Takie szczegóły są ważne i najlepiej znać je od kogoś kto sam przeszedł procedurę