Wymiana łożysk w kołach

Dział dotyczący układu jezdnego

Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto, Kanc1erz

Awatar użytkownika
K021
Motocyklista
Posty: 325
Rejestracja: 24 mar 2011, 21:23
Imię: Konrad
Miejscowość: Ostrów Maz/Wawa
Garnek: Shoei XR-1100
Skype: k0210l
Numer GG: 3051259
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Wymiana łożysk w kołach

Post autor: K021 »

Czesc. Rozkrecajac koła do regeneracji zabieraka sprawdzilem stan lozysk, tragedii nie ma jednak do nowosci tez im troche brakuje. Zastanawiam sie nad ich wymiana, ale bardziej nurtuje mnie kwestia tego jak to zrobic. Nie wiem od czego zacząc, z jednej strony jest jakby gumowy uszczelniacz a z drugiej metalowa spinka. Jak to wszystko wyciagnac ?
Sklep Motocyklowy Warszawa - moto NUMiK
piter3105
Motocyklista
Posty: 628
Rejestracja: 24 sty 2011, 18:19
Imię: Piotr
Miejscowość: Ciechanów/Wrocław
Plecak: Ania
Garnek: LS2
Motocykl: BMW R 1100 RT

Re: Wymiana łożysk w kołach

Post autor: piter3105 »

Też przerabiałem ten temat, z tą różnicą, że po zdemontowaniu koła kulki z łożyska wypadły same a resztę wydłubałem:P Łożysko należy wybić, najlepiej jeśli masz dostęp do prasy, a jeśli nie to jakimś domowym sposobem, np. odpowiednią nasadką, a uszczelniacz czymś ostrożnie wydłubać. Poza tym, nowe łożysko kupiłem kryte. Piszę w liczbie pojedynczej, bo ja wymieniałem łożysko z lewej strony, a z tego co się orientuję to są dwa, jeśli się mylę to niech ktoś poprawi ;) Jeśli już kupisz łożysko (ja za SKF zapłaciłem coś koło 25 zł) to do montażu łożyska użyłem długiej śruby i podkładek odpowiedniej wielkości. Skręcając śrubę podkładki wciskały równomiernie łożysko. Z uszczelniaczem można zrobić podobnie i na końcu delikatnie dobić starym.
Awatar użytkownika
Dzióbek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 416
Rejestracja: 12 sty 2011, 23:36
Imię: Michał
Miejscowość: Kalisz
Plecak: Hania
Garnek: Nitro
Telefon: 511483837
Lokalizacja: Pawłówek k. Kalisza (WLKP)

Re: Wymiana łożysk w kołach

Post autor: Dzióbek »

W tylnym kole są 3 łożyska - 2 w piaście i jedno pod zabierakiem :)
To pod zabierakiem najszybciej się zużywa, bo nie jest kryte (kulki są na wierzchu).
Łożysko jest "normatywne" - tzn. ma symbol 6205 i jest ogólnie dostępne w sklepach z łożyskami i uszczelniaczami - koszt ok. 20-25 zł i tak jak pisze piter3105 warto kupić kryte (2RS po symbolu 6205)
Uszczelniaczem też bym się nie przejmował, bo też jest ogólnie dostępny i kosztuje ok. 3zł :)
W swojej Er-ce wymieniałem, bo w tym łożysku pod zabierakiem zbiera się syf i zaczęło piszczeć podczas jazdy.
Należy wyjąć z zabieraka tulejkę, wydłubać uszczelniacz i wybić łożysko (jakąś nasadką lub kawałkiem pręta - i tak stare wyląduje w koszu). Nowe łożysko wbijałem młotkiem, przez stare, żeby go nie uszkodzić, a nowy uszczelniacz delikatnie gumowym młotkiem :)

PS. Pozostałe łożyska w kołach też są standardowe i nie ma problemu z ich wymianą :)
Jeżeli nie masz na utrzymaniu rodziny, nie grozi ci głód, nie jesteś Tutsi ani Hutu i te sprawy, to wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie - co lubię w życiu robić?...a potem zacznij to robić.
piter3105
Motocyklista
Posty: 628
Rejestracja: 24 sty 2011, 18:19
Imię: Piotr
Miejscowość: Ciechanów/Wrocław
Plecak: Ania
Garnek: LS2
Motocykl: BMW R 1100 RT

Re: Wymiana łożysk w kołach

Post autor: piter3105 »

A, rzeczywiście jest jeszcze tulejka :P i ja właśnie też wymieniałem to od zabieraka, bo jak poruszałem za zębatkę to luz był bardzo duży dlatego wyjąłem koło, a tu kuleczki się posypały... a stało się to wieczorem przed otwarciem kolejnego dnia sezonu w mojej mieścinie, dlatego kolejnego dnia już o 7 rano byłem w sklepie po łożysko i uszczelniacz ;) Ogólnie niezbyt trudna i czasochłonna robota ;)
Awatar użytkownika
K021
Motocyklista
Posty: 325
Rejestracja: 24 mar 2011, 21:23
Imię: Konrad
Miejscowość: Ostrów Maz/Wawa
Garnek: Shoei XR-1100
Skype: k0210l
Numer GG: 3051259
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wymiana łożysk w kołach

Post autor: K021 »

A Tych uszczelek gdzie/w jakich sklepach szukac ? Maja one jakis symbol ? Nazwe ?
piter3105
Motocyklista
Posty: 628
Rejestracja: 24 sty 2011, 18:19
Imię: Piotr
Miejscowość: Ciechanów/Wrocław
Plecak: Ania
Garnek: LS2
Motocykl: BMW R 1100 RT

Re: Wymiana łożysk w kołach

Post autor: piter3105 »

Sklepy z łożyskami typowe, albo zwykłe motoryzacyjne, bo ten uszczelniacz chyba w miarę typowy jest. Jak wyciągniesz go to masz na nim numery na zewnętrznej stronie (trzy wymiary), a jeśli będą starte to zawsze suwmiarka pomoże lub sprzedawca sam zmierzy i coś dobierze. Producent może być dowolny. Pracowałem trochę w sklepie motoryzacyjnym i ja poleciłbym CORTECO.
Awatar użytkownika
K021
Motocyklista
Posty: 325
Rejestracja: 24 mar 2011, 21:23
Imię: Konrad
Miejscowość: Ostrów Maz/Wawa
Garnek: Shoei XR-1100
Skype: k0210l
Numer GG: 3051259
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wymiana łożysk w kołach

Post autor: K021 »

Super, dzieki za pomoc, zaraz zabieram sie za wybicie starych lozysk a jutro kupie nowe wraz z uszczelniaczami i stawiam moto na kola :D

-- 22 Lut 2012, 14:34 --

Kupilem dzisiaj lozyska firmy ZVL- slowackie. Kosztowaly 11 zl za sztuke. Gosc ktory to sprzedawal powiedzial ze do motocykla beda wystarczajace i mysle ze wie o czym mowil, tymbardziej ze mogl mi wcisnac duzo drozsze bo sklep typowo z lozyskami i uszczelniaczami. Zaraz ide je wymienic i kto wie, moze jutro odbedzie sie pierwsza krotka jazda w tym roku (chocby po podworku) :love: :mrgreen:

Do przedniego kola potrzebne sa łozyska o symbolu 6202 2RS - 2 sztuki
Do tylnego 6205 2RS ( na tym elemencie z zebatka)

Czy mozna uzyc lozysk z metalowa obudowa zamiast gumowej (ZZ) ?
paki9
Podawacz śrubek
Posty: 4
Rejestracja: 28 paź 2014, 21:25
Imię: Paweł
Miejscowość: Warszawa
Garnek: Naxa F02 mat

Re: Wymiana łożysk w kołach

Post autor: paki9 »

Witam. Pozwolicie, że odkopię temat ze swoim problemem. Ostatnio w swoim Kawasaki postanowiłem wymienić napęd oraz łożysko, ponieważ strasznie ruszała się zębatka. Łożysko o numerze 6205c3 (powiększony luz). Jak pojechałem do sklepu, to powiedzieli, że takich nie mają, ale mogą sprowadzić na zamówienie, ponieważ to jest łożysko szybkoobrotowe i takie powinno być do motocykli, a zwykłe za 10zł może nie wytrzymać. Po przeszukaniu internetu dowiedziałem się, że symbol c3 oznacza powiększony luz. Faktycznie jest wyczuwalny luz, a raczej nie powinno go być między pierścieniami, ponieważ przez niego rusza się zębatka. Uszczelniacz również jest typu c3. Stąd moje zmartwienie. Czy poprzedni właściciel wstawił złe łożysko i wystarczy, że ja mu wstawie normalne 6205 bez żadnego symbolu? Czy to sprzedawca w sklepie się pomylił? Aktualne łożysko jest otwarte. Czy mam dokupić również otwarte, czy z uszczelkami gumowymi czy blaszanymi? Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź i wyrozumiałość wobec nowego użytkownika forum. Pozdrawiam :)
Kanc1erz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 895
Rejestracja: 07 kwie 2014, 08:58
Imię: Michał
Miejscowość: Ornontowice k/Gliwic
Garnek: Scorpion EXO-1200
Numer GG: 8278420
Motocykl: SV-650SF

Re: Wymiana łożysk w kołach

Post autor: Kanc1erz »

Ja niedawno wstawiłem polskiej produkcji zwykłe 6205 i nie ma żadnych kłopotów :) Od czerwca, przejechane około 5k km, zero luzów.
ER-5 1998r. Od 07.04.2014r.
SV650S 2007r. Od 29.04.2018r.
Chętnie pomogę również w zakresie projektowania elektroniki oraz szeroko rozumianej informatyki i komputerów.
Rafał
Motocyklista
Posty: 161
Rejestracja: 31 maja 2014, 14:49
Imię: Rafał
Miejscowość: Cc B-100
Garnek: HJC-HQ1

Re: Wymiana łożysk w kołach

Post autor: Rafał »

Panowie, macie może symbole uszczelniaczy łożysk w kołach? Łącznie z tym od zabieraka? Bo u mnie w miasteczku nie dobiorę ich i chciałbym zamówić od razu na alledrogo ;) A nie chce zdejmowac koła i potem czekac tydzien na to...
ODPOWIEDZ