Wyrzuca płyn chłodniczy przez zbiorniczek wyrównawczy

Dział dotyczący spraw silnikowych

Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto, Kanc1erz

Awatar użytkownika
LucasCNC
Motocyklista
Posty: 142
Rejestracja: 24 cze 2012, 21:17
Imię: Łukasz
Miejscowość: Głogów Małopolski
Garnek: HJC CS-14

Wyrzuca płyn chłodniczy przez zbiorniczek wyrównawczy

Post autor: LucasCNC »

Witam
3100 km od zakupu ER-5 minęło i (chyba) zaczęły się pierwsze problemy. Ostatnio zauważyłem, że Kawa często wyrzuca płyn chłodniczy przez zbiorniczek wyrównawczy, dzieje się to praktycznie po każdej przejażdżce. Raz w korku zapaliła mi się kontrolka temperatury silnika - szybko zjechałem na pobocze, zgasiłem maszynę i czekałem aż przestygnie - wentylator dmuchał. Zdziwiłem się nieco, bo jakoś wcale gorąco nie było (pochmurno, ok 19 st. C), a do tego wszyscy mówią, że ten silnik jest niedogrzany. W między czasie zajrzałem pod siedzenie żeby sprawdzić ilość płynu w zbiorniczku wyrównawczym - był pełny. Dojechałem do domu, ściągnąłem bak paliwa, odkręciłem korek wlewu płynu chłodniczego i spuściłem całość - było około ~1 - 1,2l. Przy okazji sprawdziłem termostat - działa, oraz oglądnąłem Kawę pod względem ewentualnych wycieków - nie ma żadnych.
Teraz mam pytanie - dlaczego pomimo pełnego zbiornika wyrównawczego silnik nie pobrał z niego płynu, a miał go za mało (1 - 1,2l zamiast 1,7l)?
Dzisiaj zalałem układ od nowa, pościskałem węże, zapaliłem silnik aby pęcherzyki powietrza ładnie wyszły. Zakręciłem wlew, poskładałem moto i z pustym zbiornikiem wyrównawczym zrobiłem rundkę po okolicy (jechałem z pustym zbiornikiem, bo wiedziałem, że coś tam wyrzuci). Wróciłem do garażu i na podłodze zobaczyłem plamę po płynie chłodniczym - wyrzuciło go tyle, że przepełniło zbiornik i wylało się na podłogę. Myślę sobie, że ok wyrzuciło bo było za dużo, ale żeby aż tyle? Strzykawką odsączyłem nadmiar płynu ze zbiornika zostawiając na full. Zrobiłem kolejną rundkę, tym razem płynu już nie przybyło. Myślę, że to dobrze, lecz nie wiem tak naprawdę ile płynu wyrzuciło za pierwszym razem, bo jak pisałem wcześniej zbiornik się przepełnił i mogło kapać po drodze. A jeśli jest go teraz znowu za mało i silnik znowu nie chce pobrać płynu ze zbiornika?
Co o tym myślicie?? Nie wiem czy to jest normalne (ostatnio trochę przewrażliwiony jestem), czy może coś źle robię?. Jutro zobaczę czy czasem dalej nie wyrzuca tego płynu.

EDIT

Trochę poczytałem i dodam, że nie kopci na biało - w ogóle nie kopci, oleju nie przybyło, węże nie są napuchnięte/nabrzmiałe - spokojnie można ścisnąć. Płyn chłodniczy nie miesza się z olejem.
Sklep Motocyklowy Warszawa - moto NUMiK
Awatar użytkownika
Corr
Motocyklista
Posty: 697
Rejestracja: 21 maja 2012, 13:04
Imię: Adam
Miejscowość: Zabrze
Motocykl: Kawasaki ZX-6R 05'

Re: Wyrzuca płyn chłodniczy przez zbiorniczek wyrównawczy

Post autor: Corr »

Czy chłodnica się nagrzewa(równomiernie)?, mogła częściowo się zapchać i nie wydala.
Może padła pompa wody i nie ma wystarczającego obiegu płynu.

Co do tego czy teraz masz właściwy poziom płynu to w wlewie pod bakiem powinno być pod szyjkę.
Kawasaki Er5 99' -> Kawasaki ZX-6R 636 05'
Awatar użytkownika
LucasCNC
Motocyklista
Posty: 142
Rejestracja: 24 cze 2012, 21:17
Imię: Łukasz
Miejscowość: Głogów Małopolski
Garnek: HJC CS-14

Re: Wyrzuca płyn chłodniczy przez zbiorniczek wyrównawczy

Post autor: LucasCNC »

Chłodnica cała się nagrzewa, pompa działa.
Wczoraj jeszcze raz ściągnąłem bak, uzupełniłem płyn, odpowietrzyłem układ. Zbiornik wyrównawczy zostawiłem pusty, a na przelewie zainstalowałem buteleczkę po wodzie mineralnej (żeby sprawdzić ile się przelewa). Dojechałem do pracy (ok 6km), w butelce na przelewie płynu nie ma, więc ok. Nie sprawdziłem zbiorniczka wyrównawczego zaraz po zgaszeniu maszyny, ale po chwili postoju również nie ma w nim płynu - czyli jeśli coś wyrzuciło, to wciągło z powrotem i jest pełno - i tak powinno być (chyba). Jak będę wracał do domu to pojadę dłuższą trasą i zobaczę, czy problem już nie występuje.
W rezultacie winą za całe zdarzenie obarczyłbym korek wlewu płynu chłodniczego - Musiała wystąpić jakaś nieszczelność na nim, powodując wyrzucanie nadmiaru płynu do zbiornika wyrównawczego, ale zamiast wciągnąć go z powrotem, układ zaciągał powietrze i się zapowietrzał. Co o tym sądzicie?
Jak problem się powtórzy, będę zmuszony kupić nowy korek wlewu płynu chłodniczego.

EDIT:
Problem rozwiązany. Przyczyną była uszczelka pod głowicą. Przejechałem dopiero jakieś 10km od naprawy, i jak na razie jest ok.
ODPOWIEDZ