Tak jak mówiłem na ostatnim zlocie - nazbierało mi się trochę materiałów z serwisowania mojego "Cukiereczka" przez cały sezon, postaram się je sukcesywnie wrzucać na forum.
Najpierw dorzucę swoje 3 grosze do tematu sprzęgła.
Podczas majówkowego wypadu na Roztocze (>1000km) zauważyłem, że powyżej 120km/h na 6 biegu obroty idą w górę, a przyspiesza jakoś średnio
, poza tym dzwignia sprzegła chodzi dziwnie "gumiasto"
Diagnoza - sprzęgło klękło. Miało prawo - od ostatniej wymiany prawie 40000km.
Kupiłem cały komplet (tarcze, przekładki, sprężyny) EBC i do dzieła
Potrzebne narzędzia:
-klucze "8", "10", "12" i klucz do korka spustowego oleju (nie wiem jaki jest w oryginale, chyba 17, u mnie była miska przegwintowana, bo gwint się "skończył" i teraz jest korek na imbus), miska, kuweta na olej.
- suwmiarka
- uszczelka pokrywy sprzegła (ale, być może uda się ściągnąć dekiel bez uszkodzania uszczelki)
- opcjonalnie browar i jakieś radio, co by "brzęczało"
1.
Spuszczmy olej, polużniamy linke sprzęgła przy klamce i przy silniku (1) i ściągamy linkę z mocowanie przy deklu silnika (2)
Uploaded with
ImageShack.com
2
Odkręcamy śrubki dekla sprzegła - klucz "8"
Uploaded with
ImageShack.com
3.
Ściągamy dekiel i mamy taki widok.
Odkręcamy 5 śrub na klucz "10", pod nimi są sprężynki.
Uploaded with
ImageShack.com
4.
Wyciągamy sprężynki...
Uploaded with
ImageShack.com
5.
..i ściągamy dekiel.
Uploaded with
ImageShack.com
6.
Zdejmujemy tarczki i przekładki.
Uploaded with
ImageShack.com
7.
Czas na pomiary:
Tarczki.
Wymiar standardowy - 2.9-3.1mm grubości, 2.75mm do wymiany.
Moje jak widać, dobre, bez mechanicznych uszkodzeń i przypaleń...wymieniłem na nowe, bo miałem, ale stare zostawiłem "na czarną godzinę"
Uploaded with
ImageShack.com
Przekładki
"Na oko" dobre, lekko przytarte, ale bez przypaleń i przebarwień. Nie mierzyłem, bo miałem nowe, ale można sprawdzić płaskość kładąc przekładkę na szybę i wsuwając szczelinomierz pomiędzy szybe a przekładkę. Jeśli wchodzi listek 0.3mm to przekładki są do d.. ... do wymiany.
Uploaded with
ImageShack.com
Sprężyny
Winowajca odnaleziony - wymiar "do wymiany" to 33.1 mm i moje tyle miały, poza tym były "przekoszone" (po postawieniu na płaskiej powierzchni nie stały pionowo, tylko skośnie - zresztą widać jak układają się w szczękach suwmiarki)
Uploaded with
ImageShack.com
Składanie:
Tarczki i przekładki smarujemy olejem
i zakładamy na przemian - tarczka, przekładka, tarczka, przekładka.... na koniec zakładamy docisk i sprężyny. Przykręcamy śruby na sprężynkach. zakładamy uszczelkę i dekiel silnika.
Zarówno śruby mocujące sprężynki jak i te od delka silnika dokręcamy "z czuciem" - wg serwisówki jest 10N. Nie mam tak małego klucza dynamometrycznego, ale wkrętak z nasadkami w zupełności wystarczy -nic na siłe, bo śruby wkręcamy w "amelinium" i łatwo ukręcić gwint.
Zakładamy linkę sprzęgła, regulujemy luz i zalewamy silnik olejem
Warto pamiętać o wkręceniu przedtem korka spustowego w miskę olejową, bo w przeciwnym razie wyjdzie duuużo więcej oleju