Wymiana tarcz sprzęgła
Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto, Kanc1erz
- gorbek
- Rowerzysta
- Posty: 45
- Rejestracja: 21 mar 2011, 19:50
- Imię: paweł
- Miejscowość: Chrzanów
- Garnek: Nitro
- Numer GG: 13422320
- Lokalizacja: chrzanów
- Kontakt:
Wymiana tarcz sprzęgła
Witam ostatnio wymieniałem w mojej ERce tarcze sprzęgłowe , i stwierdzam że wymiana jest naprawdę prosta.
Z reguły wystarczy wymienić same tarcze chyba ze sprzęgło zostało zakatowane bezlitośnie.
Wymiana tarcz w ERce zajmuje około godziny , na początku musimy spuścić olej
1 odkręcić dekiel , odczepić linkę przy deklu od ruszającego zawiasu ,
2 zawias ten należy obrócić do tyłu żeby nie blokował ściągnięcie dekla (nic na siłę ).
3 Następnie widzimy kosz sprzęgłowy i o ile się nie mylę 5 śrub ze sprężynami które trzeba wykręcić .
4 Następnie wyciągamy pojedynczo tarcze i przekładki zapamiętując w jakiej były kolejności ( trzeba złożyć identycznie tak jak było oryginalnie tzn tarcza przekładka tarcza przekładka). I skręcamy z powrotem z nowymi tarczami , śruby z sprężynami ,zakładamy nową uszczelkę, dekiel przykręcamy, zakładamy linkę na zawias , wlewamy olej i koniec.
U mnie nie było potrzeby regulacji (regulacja jest na dwóch końcach linki ), najlepiej nie kręcić wcześniej niepotrzebnie regulacją bo powinno być OK
Z reguły wystarczy wymienić same tarcze chyba ze sprzęgło zostało zakatowane bezlitośnie.
Wymiana tarcz w ERce zajmuje około godziny , na początku musimy spuścić olej
1 odkręcić dekiel , odczepić linkę przy deklu od ruszającego zawiasu ,
2 zawias ten należy obrócić do tyłu żeby nie blokował ściągnięcie dekla (nic na siłę ).
3 Następnie widzimy kosz sprzęgłowy i o ile się nie mylę 5 śrub ze sprężynami które trzeba wykręcić .
4 Następnie wyciągamy pojedynczo tarcze i przekładki zapamiętując w jakiej były kolejności ( trzeba złożyć identycznie tak jak było oryginalnie tzn tarcza przekładka tarcza przekładka). I skręcamy z powrotem z nowymi tarczami , śruby z sprężynami ,zakładamy nową uszczelkę, dekiel przykręcamy, zakładamy linkę na zawias , wlewamy olej i koniec.
U mnie nie było potrzeby regulacji (regulacja jest na dwóch końcach linki ), najlepiej nie kręcić wcześniej niepotrzebnie regulacją bo powinno być OK
Ostatnio zmieniony 22 mar 2011, 22:09 przez gorbek, łącznie zmieniany 1 raz.
- OloK
- Motocyklista
- Posty: 575
- Rejestracja: 27 cze 2010, 22:49
- Imię: Aleksander
- Miejscowość: Złotoryja
- Plecak: Brak :)
- Garnek: AGV K-3
- Numer GG: 7525884
- Lokalizacja: Złotoryja
- Kontakt:
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
Fajnie jakbyś załączył zdjęcia, wtedy bez wahania temat przeniosę do "zrób to sam"
Komar 2350 -> Piaggio Zip -> Suzukia Katana -> Kawasaki ER-5 -> ....
Galeria
Galeria
- bartoszto
- Klubowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 21 cze 2010, 15:15
- Imię: Bartosz
- Miejscowość: Wrocław
- Numer GG: 1535035
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
Albo "zrób to sam z gorbekiem", kurcze człowiekowi przydałby się porządny zestaw narzędzi...
- gorbek
- Rowerzysta
- Posty: 45
- Rejestracja: 21 mar 2011, 19:50
- Imię: paweł
- Miejscowość: Chrzanów
- Garnek: Nitro
- Numer GG: 13422320
- Lokalizacja: chrzanów
- Kontakt:
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
Mam nadzieję że się opis komuś przyda, to naprawdę łatwe pozdrawiam .
Ostatnio zmieniony 22 mar 2011, 22:13 przez gorbek, łącznie zmieniany 1 raz.
- OloK
- Motocyklista
- Posty: 575
- Rejestracja: 27 cze 2010, 22:49
- Imię: Aleksander
- Miejscowość: Złotoryja
- Plecak: Brak :)
- Garnek: AGV K-3
- Numer GG: 7525884
- Lokalizacja: Złotoryja
- Kontakt:
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
jak bedziesz miec chwilke to poszukaj zdjec w necie i poprstu pozaznaczaj na nich co nalezy odkrecac
Komar 2350 -> Piaggio Zip -> Suzukia Katana -> Kawasaki ER-5 -> ....
Galeria
Galeria
- DeFi
- Klubowicz
- Posty: 2397
- Rejestracja: 10 paź 2010, 20:25
- Imię: Rafał
- Miejscowość: Września
- Plecak: Brak
- Garnek: LS2
- Numer GG: 9958743
- Telefon: 783757397
- Motocykl: Yamaha FJR 1300 '01
- Lokalizacja: Września
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
Mam parę pytań do gorbek'a:
1. Czy przy sprzęgle nie ma zasady, że wymienia się komplet jak przy zestawie napędowym ? (tarcze, przekładki, sprężynki)
2. Po wymianie zakładałeś nową uszczelkę pod dekiel czy starą dałeś ?
3. Da radę odkręcić te 5 śrub bez narzędzia do blokowania kosza sprzęgłowego ?
1. Czy przy sprzęgle nie ma zasady, że wymienia się komplet jak przy zestawie napędowym ? (tarcze, przekładki, sprężynki)
2. Po wymianie zakładałeś nową uszczelkę pod dekiel czy starą dałeś ?
3. Da radę odkręcić te 5 śrub bez narzędzia do blokowania kosza sprzęgłowego ?
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 ->Yamaha FJR 1300 '01
http://www.bikepics.com/members/defi/01fjr1300/
- Dzióbek
- Klubowicz
- Posty: 416
- Rejestracja: 12 sty 2011, 23:36
- Imię: Michał
- Miejscowość: Kalisz
- Plecak: Hania
- Garnek: Nitro
- Telefon: 511483837
- Lokalizacja: Pawłówek k. Kalisza (WLKP)
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
Zimą wymieniałem całe sprzęgło, nie miało jeszcze żadnych "objawów", ale dużo jeżdżę i nie chciałem mieć "niespodzianek" w trakcie sezonu.
Znajomy mechanik polecił, żebym wymienił komplet i tak zrobiłem
Tarczki 110zł, przekładki 90zł, sprężyny 50 zł - razem 250zł, wszystko firma LUCAS.
Po rozkręceniu sprzęgła i pomierzeniu - z tarczek zostało jakieś 40-50%, za to sprężyny były "spracowane", w rękach było czuć, że są bardziej "miękkie" od nowych.
Płaskości przekładek nie mierzyłem, bo nie mam jak
Po wymianie odczułem, że sprzęgło pracuje precyzyjniej, moto zrobiło się żwawsze, szybciej reaguje na zmianę biegu.
Co do pytań DeFi'ego:
1. Obstawiłbym, że komplet ( zresztą tak mi mechanik powiedział - a sam wymieniałem, więc nie miał interesu, w tym żeby mnie naciągnąć na kasę )
2. Uszczelka na 100% nowa, (tym bardziej, że pewnie i tak się podrze przy ściąganiu dekla, bo jest papierowa) - koszt ok. 20zł
3. Żadne specjalne narzędzie nie jest potrzebne - kosza się nie odkręca, tylko 5 śrub pod którymi są sprężyny i zdejmuje się pokrywkę, żeby dostać się do tarczek i przekładek. Śruby dokręcone są z momentem 10Nm, więc nie powinno być problemu z odkręceniem nawet wkrętakiem z końcówką nasadową (10') - można sobie "pomóc" i włączyć 1-wszy bieg, żeby kosz się nie obracał podczas odkręcania
No i o najważniejszym bym zapomniał - tarczki i przekładki należy moczyć albo chociaż posmarować olejem przed montażem
Znajomy mechanik polecił, żebym wymienił komplet i tak zrobiłem
Tarczki 110zł, przekładki 90zł, sprężyny 50 zł - razem 250zł, wszystko firma LUCAS.
Po rozkręceniu sprzęgła i pomierzeniu - z tarczek zostało jakieś 40-50%, za to sprężyny były "spracowane", w rękach było czuć, że są bardziej "miękkie" od nowych.
Płaskości przekładek nie mierzyłem, bo nie mam jak
Po wymianie odczułem, że sprzęgło pracuje precyzyjniej, moto zrobiło się żwawsze, szybciej reaguje na zmianę biegu.
Co do pytań DeFi'ego:
1. Obstawiłbym, że komplet ( zresztą tak mi mechanik powiedział - a sam wymieniałem, więc nie miał interesu, w tym żeby mnie naciągnąć na kasę )
2. Uszczelka na 100% nowa, (tym bardziej, że pewnie i tak się podrze przy ściąganiu dekla, bo jest papierowa) - koszt ok. 20zł
3. Żadne specjalne narzędzie nie jest potrzebne - kosza się nie odkręca, tylko 5 śrub pod którymi są sprężyny i zdejmuje się pokrywkę, żeby dostać się do tarczek i przekładek. Śruby dokręcone są z momentem 10Nm, więc nie powinno być problemu z odkręceniem nawet wkrętakiem z końcówką nasadową (10') - można sobie "pomóc" i włączyć 1-wszy bieg, żeby kosz się nie obracał podczas odkręcania
No i o najważniejszym bym zapomniał - tarczki i przekładki należy moczyć albo chociaż posmarować olejem przed montażem
Jeżeli nie masz na utrzymaniu rodziny, nie grozi ci głód, nie jesteś Tutsi ani Hutu i te sprawy, to wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie - co lubię w życiu robić?...a potem zacznij to robić.
- DeFi
- Klubowicz
- Posty: 2397
- Rejestracja: 10 paź 2010, 20:25
- Imię: Rafał
- Miejscowość: Września
- Plecak: Brak
- Garnek: LS2
- Numer GG: 9958743
- Telefon: 783757397
- Motocykl: Yamaha FJR 1300 '01
- Lokalizacja: Września
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
A czy przy wbijaniu 1-go biegu pod światłami u was też towarzyszy zgrzyt bądź coś w tym rodzaju ?
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 ->Yamaha FJR 1300 '01
http://www.bikepics.com/members/defi/01fjr1300/
- gorbek
- Rowerzysta
- Posty: 45
- Rejestracja: 21 mar 2011, 19:50
- Imię: paweł
- Miejscowość: Chrzanów
- Garnek: Nitro
- Numer GG: 13422320
- Lokalizacja: chrzanów
- Kontakt:
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
DeFi pisze:Mam parę pytań do gorbek'a:
1. Czy przy sprzęgle nie ma zasady, że wymienia się komplet jak przy zestawie napędowym ? (tarcze, przekładki, sprężynki)
2. Po wymianie zakładałeś nową uszczelkę pod dekiel czy starą dałeś ?
3. Da radę odkręcić te 5 śrub bez narzędzia do blokowania kosza sprzęgłowego ?
Ja u siebie wymieniłem same tarcze i jest OK , tak mi polecali znajomi , w serwisówce masz podane dopuszczalne wymiary zużycia sprężyn i tarcz potrzebujesz tylko suwmiarki .
- DeFi
- Klubowicz
- Posty: 2397
- Rejestracja: 10 paź 2010, 20:25
- Imię: Rafał
- Miejscowość: Września
- Plecak: Brak
- Garnek: LS2
- Numer GG: 9958743
- Telefon: 783757397
- Motocykl: Yamaha FJR 1300 '01
- Lokalizacja: Września
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
Na forum dotyczącym GPZ 500 (praktycznie ten sam silnik) ktoś dał taką radę:
Co o tym sądzicie ?
Można w ten sposób postąpić ?A wiec przechyl moto na lewą strone abys nie musial spuszczac oleju i sciagaj pokrywe sprzegla
Co o tym sądzicie ?
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 ->Yamaha FJR 1300 '01
http://www.bikepics.com/members/defi/01fjr1300/