Strona 1 z 4

Sposób na "siwy" wydech

: 17 lut 2011, 22:01
autor: Dzióbek
Jak w każdym motocyklu z "malowanym" wydechem, tak również w ER-5 kolektory po pewnym czasie pokrywają się nalotem (szczególnie jeżeli ktoś dużo jeździ w deszczu, to woda na nich odparowuje i robią się siwe), co mnie bardzo drażni :evil: . Miałem trochę wolnego czasu w weekend, wiec zabrałem się za "upiększenie" wydechu. W ubiegłym roku też malowałem, przez długi czas efekt był OK, jednak po intensywnym sezonie i przejechaniu 14tyś. km "operację" trzeba powtórzyć. Myślę, że warto, bo efekt jest naprawdę świetny, a koszty są "śmiesznie" niskie (jeżeli ktoś ma garaż i lubi "majsterkować", to większość rzeczy nie będzie musiał kupować, bo pewnie ma). Dla większości z Was czynności w poniższym tekście pewnie będą czymś oczywistym, jednak spiszę wszystko po kolei "co i jak", dla osób, które nie rozkręciły dostatecznie dużo zabawek w dzieciństwie i nie oglądały A. Słodowego :D

Czynności:
1. Demontaż - będą potrzebne klucze "14" (śruba obok podnóżka pasażera) oraz "12" - najlepiej nasadowy, lub wkrętak z końcówką nasadową (śruba w okolicach centralnej podstawki i 4 śruby mocujące kolektory do głowicy).
2. Czyszczenie - papier 80 (wystarczy ze 20cm), a następnie 280-320 (też ze 20cm), szczotka druciana (ja używałem szczotki na wiertarkę, dzięki czemu zajęło mi to 2 godziny zamiast 4 w ubiegłym roku). U mnie po oczyszczeniu kolektorów do "gołej blachy" zauważyłem trochę rdzy na spawach rurki łączącej oba kolektory - posmarowałem te miejsca Cortaninem (można użyć jakiegoś innego odrdzewiacza).
3. Przygotowanie do malowania Trzeba okleić chromowaną nakładkę. Następnie zawiesić na czymś wydech - ja użyłem stojaka lakierniczego, można przywiązać sznurkami do jakiejś belki w garażu :). Jak już wisi to należy przemyć szmatką nasączoną rozpuszczalnikiem, żeby oczyścić powierzchnię i odtłuścić.
4. Malowanie Nie wymaga komentarza - wszystko jest napisane na etykiecie farby :). Jedyna uwaga - temp. podczas malowania powinna wynosić >15 stopni - ogrzewany garaż, ja malowałem w piwnicy, bo w garażu "zalegają" auta" :)
5. Montaż Po malowaniu trzeba poczekać ok. godziny, żeby farba wstępnie wyschła (żeby można było dotknąć). Przy montażu najlepiej poprosić kogoś o pomoc, żeby nie "poobdzierać" efektów naszej pracy. Przed zmontowaniem można sprawdzić stan miedzianych uszczelek pomiędzy kolektorami, a głowicą - w serwisówce zalecają wyminę na nowe za każdym razem (koszt 6 zł/szt.), u mnie były OK, bo wymieniałem w ubiegłym roku, więc tylko oczyściłem szczotką drucianą i założyłem te same.
6. Wygrzewanie Po zamontowaniu wydechu, trzeba odpalić motocykl żeby z 15 min pochodził, lub przejechać kilka km, żeby wygrzać farbę - będzie trochę śmierdzieć i dymić się, to normalne :)

Koszty:
(zakładając, że nic nie udało się "zorganizować" w garażu i wszystko trzeba kupić)
Spray żaroodporny - 17zł
papier ścierny - 5zł
szczotka druciana - 2zł
taśma papierowa do oklejania - 4zł
0,5l rozpuszczalnika nitro (do odtłuszczania) - 3 zł
Cortanin - 5zł
Całkowity koszt nie powinien przekroczyć 40 zł, nie licząc piwa wypitego w przerwach :)


Czas:
demontaż - 15 min
czyszczenie - 3-4 h
odtłuszczanie, oklejanie - 30 min
malowanie - 15 min
schnięcie farby - 1 h
montaż - 30 min
Całkowity czas to ok. 6,5 godziny, więc jedna sobota, albo 2 popołudnia po pracy


Wydech "before" :? :
http://img220.imageshack.us/img220/2051/beforeoj.jpg

Spray - całe 17 zł :) :
http://img594.imageshack.us/img594/5215/spraya.jpg

Wydech gotowy do malowania, na wieszaku:
http://img69.imageshack.us/img69/1903/przdiw.jpg
http://img517.imageshack.us/img517/4341/wieszak1.jpg
http://img651.imageshack.us/i/wieszak3q.jpg/
http://img714.imageshack.us/img714/6008/wieszak2.jpg

Pomalowany i zamontowany (ER-ka trochę zakurzona od stania w garażu :) ):
http://img834.imageshack.us/img834/6369/zmontowany.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/1082 ... towany.jpg
http://img694.imageshack.us/img694/8103 ... towany.jpg

Pozdrawiam :)

Re: Sposób na "siwy" wydech

: 17 lut 2011, 23:18
autor: OloK
Bardzo ładny poradnik i już jest w "Zrób to sam" :D

warto dodać że późniejsze modele tłumik miały cały chromowany co oszczędza bardzo dużo czasu i zabawy :P

Re: Sposób na "siwy" wydech

: 18 lut 2011, 21:32
autor: Dzióbek
Niestety, zdobycie wydechu z nierdzewki z młodszych egzemplarzy nie jest proste (szukałem kilka razy na Allegro i nic), a podejrzewam, że koszt zakupu/wykonania byłby "zaporowy" :)

Re: Sposób na "siwy" wydech

: 18 lut 2011, 23:24
autor: OloK
Masz racje dlatego lepiej kupić sama końcówkę tłumika i wymienić :) co było przerabiane w innym wątku :)

Re: Sposób na "siwy" wydech

: 21 lut 2011, 13:06
autor: DeFi
a co się może stać jak zostawię kolektory wyczyszczone do gołej blachy ? Myślę nad wypolerowaniu ich.
Orientuje się ktoś, czy w erce kolektory są z kwasówki ? Nie chciałbym, aby kolekgory mi zardzewiały ;-)

Re: Sposób na "siwy" wydech

: 21 lut 2011, 14:49
autor: prodrewno
kolektory nie są ze stali kwasoodpornej,
jest to zwykła stal pokryta prawdopodobnie "czymś" antykorozyjnym

Re: Sposób na "siwy" wydech

: 21 lut 2011, 16:24
autor: DeFi
A bezbarwna farba żaroodporna zda egzamin czy szkoda zachodu ?

Re: Sposób na "siwy" wydech

: 21 lut 2011, 18:09
autor: Dzióbek
W ostatnich latach produkcji były kolektory z nierdzewki (OloK pisał o tym na początku dyskusji), ale kupić takie i to w rozsądnej cenie, to jak "6" w Lotka. Podejrzewam, że jeśli niczym nie zabezpieczysz "zwykłych" kolektorów to będą korodować- u mnie korozja pojawia się głównie na spawach tej rurki łączącej dwie rury. Ja swoje odświeżam co sezon farbą żaroodporną, ale nie spotkałem się z bezbarwną, kupuję czarną, w sklepie mają zawsze jeszcze srebrną.

Re: Sposób na "siwy" wydech

: 22 lut 2011, 18:57
autor: Zieluchh
Dzióbek podpowiedz proszę gdzie zakupiłeś te uszczelki między kolektorem a wydechem??

Re: Sposób na "siwy" wydech

: 22 lut 2011, 21:20
autor: Dzióbek
Uszczelki pomiędzy kolektorami a głowicą kupiłem na Allegro - aukcja nadal aktywna :
http://moto.allegro.pl/uszczelka-kolekt ... 05834.html

Moje były już dość mocno "sprasowane" :)