Uślizg tylnego koła przy redukcji

Bezpieczeństwo jazdy i wszystko związane z jazdą.

Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto

Awatar użytkownika
jejkujejku
Motocyklista
Posty: 164
Rejestracja: 19 mar 2012, 11:49
Imię: Piotr
Miejscowość: Warszawa
Plecak: Wożę Iwonkę :)
Garnek: SHARK
Skype: piotr.silarow
Numer GG: 2372615
Telefon: 506037745
Kontakt:

Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: jejkujejku »

Witajcie

Mam pytanko

Dzisiaj przypadkiem sobie zredukowałem z 3 na 1 i tylne koło zatańczyło mi tak jak by załączył mi się hamulec tylny .
Musiałem się ostro namęczyć żeby go wyprowadzić z tego tańca.

Czy ktoś może mi wytłumaczyć co się tak właściwie stało?

ROZUMIEM ŻE NIE POWNIENEM TAK ROBIĆ

Ale skoro już się stało to bym chciał zrozumieć co tak naprawdę się stało i dlaczego

Pozdrawiam
Sklep Motocyklowy Warszawa - moto NUMiK
Awatar użytkownika
DeFi
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2397
Rejestracja: 10 paź 2010, 20:25
Imię: Rafał
Miejscowość: Września
Plecak: Brak
Garnek: LS2
Numer GG: 9958743
Telefon: 783757397
Motocykl: Yamaha FJR 1300 '01
Lokalizacja: Września

Re: Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: DeFi »

Po prostu zblokowałeś koło skrzynią biegów. Znasz pewnie pojęcie hamowanie silnikiem. Silnik hamuje poprzez napęd czyli tylnym kołem. Zrzuciłeś z 3 na 1 czyli mocno zdusiłeś moto. Możesz to porównać z wbiciem jedynki w aucie w trakcie jazdy. Będzie to samo, tyle że na przednie koła (80% aut na świece ma napęd na przód). Niekoniecznie z efektem zblokowania kół, ale mocno wciśnie cię w kierownicę :)
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 ->Yamaha FJR 1300 '01
http://www.bikepics.com/members/defi/01fjr1300/
Awatar użytkownika
jejkujejku
Motocyklista
Posty: 164
Rejestracja: 19 mar 2012, 11:49
Imię: Piotr
Miejscowość: Warszawa
Plecak: Wożę Iwonkę :)
Garnek: SHARK
Skype: piotr.silarow
Numer GG: 2372615
Telefon: 506037745
Kontakt:

Re: Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: jejkujejku »

Bardzo dziękuję :)
Awatar użytkownika
duzydamian
Motocyklista
Posty: 144
Rejestracja: 13 sie 2011, 18:10
Imię: Damian
Miejscowość: Chorzów
Garnek: AGV K3 Basic
Numer GG: 3799712
Kontakt:

Re: Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: duzydamian »

Generalnie z własnych obserwacji mogę powiedzieć, że redukcja w przedziale 3-4 tyś. zależnie od nawierzchni może powodować minimalną blokadę oraz uślizg. Redukcja powyżej 4 tys. przynajmniej u mnie zawsze równa się mocnemu szarpnięciu.

Z własnego doświadczenia jak nie masz pewności czy Ci nie zblokuje przy redukcji to przy puszczaniu sprzęgła dodaj trochę gazu.
Obrazek
Awatar użytkownika
DeFi
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2397
Rejestracja: 10 paź 2010, 20:25
Imię: Rafał
Miejscowość: Września
Plecak: Brak
Garnek: LS2
Numer GG: 9958743
Telefon: 783757397
Motocykl: Yamaha FJR 1300 '01
Lokalizacja: Września

Re: Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: DeFi »

NIe wiem jak ty Damian, ale ja zawsze redukuję w okolicach 3 tyś km.
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 ->Yamaha FJR 1300 '01
http://www.bikepics.com/members/defi/01fjr1300/
Awatar użytkownika
Corr
Motocyklista
Posty: 697
Rejestracja: 21 maja 2012, 13:04
Imię: Adam
Miejscowość: Zabrze
Motocykl: Kawasaki ZX-6R 05'

Re: Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: Corr »

duzydamian pisze:Generalnie z własnych obserwacji mogę powiedzieć, że redukcja w przedziale 3-4 tyś. zależnie od nawierzchni może powodować minimalną blokadę oraz uślizg. Redukcja powyżej 4 tys. przynajmniej u mnie zawsze równa się mocnemu szarpnięciu.
Ja często redukuje w tym zakresie i jest ok, oczywiście wiadomo, trzeba "wyrównywać" obroty gazem no i przegazówka ;)
Co do blokowania koła to dzieje się tak kiedy jedziemy "za szybko" na dany bieg, czyli redukcja o 2 biegi lub w momencie gdy jesteśmy w pobliżu czerwonego pola.
Kawasaki Er5 99' -> Kawasaki ZX-6R 636 05'
Awatar użytkownika
Mlody94
Motorowerzysta
Posty: 96
Rejestracja: 12 maja 2012, 17:29
Imię: Piotr
Miejscowość: Kraków
Garnek: Shark S700
Numer GG: 9098126

Re: Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: Mlody94 »

Mnie instruktor uczył przegazówki bodajże tak się to nazywa, pewnie źle napisałem.
Redukcja wtedy następuje bardzo ładnie bez żadnego problemu.
Krok po kroku:
Noga musi już być przygotowana do zmiany biegu wtedy wszystko naraz po kolei: sprzęgło + odkręcamy manetkę by obroty skoczyły o 1000-1500 obrotów(takie szybkie lekkie szarpnięcie) i zmiana biegu. W praktyce chyba nikt tego nie używa ale może komuś się to spodoba.
Obrazek
Awatar użytkownika
Corr
Motocyklista
Posty: 697
Rejestracja: 21 maja 2012, 13:04
Imię: Adam
Miejscowość: Zabrze
Motocykl: Kawasaki ZX-6R 05'

Re: Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: Corr »

http://www.motogen.pl/artykuly/porady/s ... ,art8.html tutaj dobry artykuł, w filmie twist of the wrist też jest. Też używam, najgorzej jest zacząć, potem już wchodzi w krew ;)
Kawasaki Er5 99' -> Kawasaki ZX-6R 636 05'
Awatar użytkownika
radziorek15
Motocyklista
Posty: 550
Rejestracja: 10 lip 2011, 14:50
Imię: Radosław
Miejscowość: Białystok
Plecak: słowianka
Garnek: xr-1100 shoei
Numer GG: 9519818
Telefon: 693457668

Re: Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: radziorek15 »

Ja się ostatnio nauczyłem z przegazówką redukować i jest miodzio. Nic nie szarpie, nic się nie blokuje. Pozatym słyszałem, że redukowanie z przegazówką jest bezpieczniejsze dla skrzyni biegów i ogólnie całego układu przeniesienia napędu.
er-5 + SV650S
piter3105
Motocyklista
Posty: 628
Rejestracja: 24 sty 2011, 18:19
Imię: Piotr
Miejscowość: Ciechanów/Wrocław
Plecak: Ania
Garnek: LS2
Motocykl: BMW R 1100 RT

Re: Uślizg tylnego koła przy redukcji

Post autor: piter3105 »

Ja również redukuję w ten sposób. Ale przy mocy jaką posiada ER to i bez międzygazu nie powinno być uślizgów koła. Szarpnięcie do przodu będzie, ale raczej nie do tego stopnia, żeby się blokowało tylne koło.
ODPOWIEDZ